Charakteristika školy
O škole
Základní škola pro žáky se specifickými poruchami učení a mateřská škola logopedická Schola Viva, o.p.s. je úplná škola s 9 postupnými ročníky. Třídy (paralelní) otevíráme podle aktuálního stavu a počtu dětí. Péči o žáky v době mimo vyučování a volnočasové aktivity zajišťuje školní družina a školní klub.
Nedílnou součástí našeho zařízení jsou třídy mateřské školy, které jsou zaměřeny na přípravu dětí do 1. ročníku ZŠ a kompenzaci převážně logopedických vad a dalších oslabení.
Budova a prostory školy jsou umístěny na Erbenově ulici 16. Budova na Erbenově ulici je v majetku Schola Vivy o.p.s., pozemky jsou v majetku města Šumperk. Celý areál se nachází v krásném a klidném prostředí městského parku, kde máme umístěno také školní hřiště, travnaté herní plochy, pískoviště a herní prvky.
Kapacita dětí v mateřské škole je 26 dětí, v základní škole 150 žáků.
Naši školu navštěvují žáci nejen z města Šumperka, ale také z okolních obcí, někdy i desítky kilometrů vzdálených.
Při zařízení pracuje speciálně pedagogické centrum, které zaštiťuje odbornou péči.
Materiální, prostorové a technické vybavení školy
Materiální
Škola je dobře vybavena učebnicemi, učebními pomůckami a výukovým softwarem. Učebnice, pomůcky i výukový software průběžně dokupujeme a měníme za nový a moderní.
Škola je nadstandardně vybavena školními pomůckami pro všechny žáky. Zařízení je velmi dobře vybaveno pomůckami pro žáky s různým typem postižení.
Prostorové
Areál školy se nachází na Erbenově ulici a skládá se z pěti budov. V budově A se nachází jídelna školy a technické zázemí celého zařízení. V budově B jsou umístěny třídy 2. stupně, speciální učebny pro výuku jazyků, ICT a logopedie. V budově B jsou umístěny kanceláře školy. V přízemí budovy C a v budově D jsou umístěny třídy 1. stupně. Celá MŠ je umístěna v přízemí budovy D. Ve škole máme vybaveny samostatná oddělení školní družiny.
Mezi těmito budovami se nachází parkoviště školy, které slouží zaměstnancům školy a rodičům. Jihozápadním směrem od celého komplexu se nachází školní hřiště s pískovištěm a velká zahrada. Celý pozemek slouží k relaxaci dětí, sportovním aktivitám i poznávací činnosti dětí během vyučování, pro aktivní využití o přestávkách i v hodinách TV. Škola nemá vlastní velkou tělocvičnu, pro žáky 4. – 9. třídy pronajímáme tělocvičnu na Komenského ulici v Šumperku, kam docházíme s dětmi na dvouhodinový tělovýchovný blok.
Obědy dovážíme z kuchyně SOŠ, Zemědělská 3, Šumperk. Jídelna je prostorná a je umístěna v nově vystavěné části naší školy.
Technické
Vzhledem k integraci tělesně postižených žáků má naše škola vybudovány tři zdviže pro snadnější pohyb vozíčkářů po celém areálu.
Škola dále disponuje zařízenou cvičnou kuchyní.
V nových rekonstruovaných prostorách se nachází odborné pracovny SPC a učebny sloužící ke speciálně pedagogickým intervencím. Součástí rekonstrukce byla také nová moderní výdejna stravy sloužící dětem a pracovníkům školy.
Druhá část rekonstrukce objektu realizovala prostory sloužící k výuce. V dlouhodobém plánu je naší prioritou rozšířit areál školy o vlastní tělocvičnu.
Všechny třídy i odborné pracovny jsou vybaveny interaktivními tabulemi, což umožňuje speciálním pedagogům využití nejnovějších a aktuálních trendů ve výuce i individuálních terapiích. Odbornou počítačovou učebnu používáme nejen v předmětu informační a komunikační technologie, ale i ve všech ostatních předmětech. Vlastníme velké množství výukových programů, které využíváme ve všech vyučovacích předmětech.
Charakteristika žáků
Naši základní školu navštěvují žáci, kteří vyžadují změnu v celkovém systému péče, intimnější prostředí, využití speciálních a alternativních přístupů.
První školní rok 1992/1993 bylo přijato celkem 60 dětí a škola zahájila provoz v 0. – 6. ročníku. Od počátku byla škola nakloněna k začleňování dětí a žáků s různým druhem a typem postižení a byli zde integrováni žáci se sluchovým, tělesným, zrakovým postižením a jinými zdravotními obtížemi. V současné době školu navštěvuje 26 dětí v mateřské škole a 150 žáků v základní škole.
Podle novely školského zákona a ustanovení § 16, patří naši žáci pod ochranu tohoto ustanovení zákona 561/2004 sb. Ve znění pozdějších předpisů.
Dítětem, žákem a studentem se speciálními vzdělávacími potřebami se rozumí osoba, která k naplnění svých vzdělávacích možností nebo k uplatnění nebo užívání svých práv na rovnoprávném základě s osobními potřebuje poskytnutí podpůrných opatření. Podpůrnými opatřeními se rozumí nezbytné úpravy ve vzdělávání a školských službách odpovídající zdravotnímu stavu, kulturnímu prostředí nebo jiným životním podmínkám dítěte, žáka nebo studenta. Děti, žáci a studenti se speciálními vzdělávacími potřebami mají právo na bezplatné poskytování podpůrných opatření školou a školským zařízením.
Podpůrná opatření spočívají v:
Charakteristika pedagogického sboru
Pedagogický sbor je tvořen z pedagogů, kteří jsou kvalifikovaní v oborech speciální pedagogiky. Na druhém stupni učí nemálo pedagogů s aprobací druhého předmětu. Jedná se především o vyučující jazyka českého, fyziky, zeměpisu, matematiky, tělesné výchovy a anglického jazyka. Pedagogický sbor je složen ze speciálních pedagogů, asistentů pedagoga, vychovatelek školní družiny a učitelek mateřské školy. Sbor je smíšený s převahou žen. V čele školy stojí ředitel školy, který má na starosti výchovně vzdělávací proces a dva zástupci – pro 1. a 2. stupeň.
Ve sboru máme zastoupeny pedagogy ze všech oblastí speciální pedagogiky, jejichž činnost členíme do speciálně pedagogických sekcí. I když jsme základní školou, v širokém měřítku integrujeme všechny druhy postižení – od SPU (dyslexie, dysgrafie, dysortografie) přes poruchy chování, smyslová postižení (sluch, zrak) až po tělesné postižení.
Pedagogové mohou v průběhu školního roku dle svého zaměření a zájmu zvyšovat svou kvalifikaci v různých kurzech a seminářích DVPP: