Školní poradenské pracoviště

Školní poradenské pracoviště (dále ŠPP) poskytuje poradenské a konzultační služby žákům, jejich zákonným zástupcům a pedagogům v souladu s §7 Vyhlášky č. 72/2005 Sb. ve znění pozdějších předpisů. K hlavním cílům ŠPP patří iniciace aktivit vedoucích k vylepšení sociálního klimatu školy – posílení pozitivních vztahů mezi všemi subjekty školy, rozšíření oblastí primární prevence
a zkvalitnění péče o děti se speciálními vzdělávacími potřebami.

Činnost Školního poradenského pracoviště představuje komplexní poradenskou službu žákům, jejich zákonným zástupcům a pedagogům.

Školní poradenské pracoviště zřizuje ředitel školy.

V ŠPP působí výchovný poradce, školní psycholog a školní metodik prevence.

Standardní činnosti ŠPP

  • úvodní poradenská konzultace dítěti, které pracovníka ŠPP samo vyhledá

  • včasná intervenci při aktuálních problémech u jednotlivých žáků a třídních kolektivů nebo členů pedagogického sboru

  • poskytnutí krizové intervence dítěti, které se octne v psychicky mimořádně náročné situaci

  • spolupráce s učiteli při vyhledávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků mimořádně nadaných

  • evidence zpráv z pedagogicko-psychologických a jiných vyšetření

  • práce s třídními kolektivy (diagnostika vztahů-třídní klima, školní klima, rozvoj spolupráce
    a komunikace, posílení pozitivních vztahů, rozvíjení osobnosti a sociálních dovedností)

  • anonymní anketní šetření a průzkumy ve škole

  • zavádění aktuálních opatření vedoucích k posílení pozitivní atmosféry ve škole

  • vytvoření a dodržení dlouhodobé strategie poskytování účinných primárně preventivních programů pro žáky

  • aktivní účast při tvorbě školního vzdělávacího programu

  • zajištění fungující koncepce kariérového poradenství

  • tvorba individuálních vzdělávacích plánů

  • vedení individuálních výchovných plánů

  • dlouhodobá péče o žáky ohrožené školním neúspěchem

  • prohlubování spolupráce a komunikaci mezi školu a rodiči

  • spolupráce s dalšími subjekty: OSPOD, SVP Dobrá vyhlídka, PPP Šumperk, Policie ČR.

Cíle poradenského pracoviště

  • budování vyšší úrovně sociálního klima školy

  • vylepšení sociálního klima jednotlivých tříd

  • vytvoření předpokladů pro dlouhodobé snižování školního neúspěchu žáků

  • snižování výskytu rizikového chování žáků

  • zajištění bezpečného prostředí pro žáky, pedagogy i zákonné zástupce

  • profesionální metodická podpora pedagogů

Personální zajištění

Výchovný poradce Mgr. Miroslav Haltmar, MBA, MSc.

Tel.: 583214153

e-mail: haltmar@schola-viva.cz

Konzultační hodiny: kdykoliv po domluvě

Činnost výchovného poradce:

Výchovný poradce zajišťuje komplexní službu žákům, jejich rodičům a pedagogům, která vychází ze standardních činností vymezených ve vyhlášce č. 72/2005 Sb., o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních.

1. Poradenské činnosti VP

a) Kariérové poradenství a poradenská pomoc při rozhodování o další vzdělávací a profesní cestě

žáků, tj. zejména:

  • koordinace mezi hlavními oblastmi kariérového poradenství – kariérovým vzděláváním
    a diagnosticko-poradenskými činnosti zaměřenými k volbě vzdělávací cesty žáka

  • základní skupinová šetření k volbě povolání, administraci, zpracování a interpretaci zájmových dotazníků v rámci vlastní odborné kompetence a analýzy preferencí v oblasti volby povolání žáků

  • individuální šetření k volbě povolání a individuální poradenství v této oblasti (ve spolupráci
    s třídním učitelem)

  • poradenství zákonným zástupcům s ohledem na očekávání a předpoklady žáků (ve spolupráci s třídním učitelem)

  • spolupráce se školskými poradenskými zařízeními (pedagogicko-psychologická poradna, speciálně pedagogické centrum) a středisky výchovné péče při zajišťování poradenských služeb přesahujících kompetence školy

  • zajišťování skupinových návštěv žáků školy v informačních poradenských střediscích, úřadů práce a poskytování informací žákům a zákonným zástupcům o možnosti individuálního využití informačních služeb těchto středisek

b, Vyhledávání a orientační šetření žáků, jejichž vývoj a vzdělávání vyžadují zvláštní pozornost
a příprava návrhů na další péči o tyto žáky

c, Zajišťování nebo zprostředkování diagnostiky speciálních vzdělávacích potřeb (vstupní a průběžné) a intervenčních činností pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami.

d, Příprava podmínek pro integraci žáků se zdravotním postižením ve škole, koordinace poskytování poradenských služeb těmto žákům školou a školskými poradenskými zařízeními a koordinace vzdělávacích opatření u těchto žáků.

e, Poskytování služeb kariérového poradenství žákům/cizincům se zřetelem k jejich speciálním vzdělávacím potřebám.

2. Metodické a informační činnosti VP

  • zprostředkování nových metod pedagogické diagnostiky a intervence

  • metodická pomoc pedagogickým pracovníkům školy v otázkách kariérového rozhodování

žáků, integrace, individuálních vzdělávacích plánů, práce s nadanými žáky

  • předávání odborných informací z oblasti kariérového poradenství a péče o žáky se speciálními vzdělávacími potřebami pedagogickým pracovníkům školy

  • poskytování informací o činnosti školy, školských a dalších poradenských zařízeních v regionu, o jejich zaměření, kompetencích a o možnostech využívání jejich služeb žákům a jejich zákonným zástupcům

  • shromažďování odborných zpráv a informací o žácích v poradenské péči dalších poradenských zařízení a jejich zajištění v souladu s předpisy o ochraně osobních údajů. – Vedení písemných záznamů umožňujících doložit rozsah a obsah činnosti výchovného poradce, navržená a realizovaná opatření.

Školní psycholog

Školní psycholog: Mgr. Daniel Rýznar

Konzultační doba: středa, čtvrtek, pátek: 7:00 – 15:30 hod.

Kontakt: tel.: 602 143 351,email: ryznar@schola-viva.cz

Školní psycholog zajišťuje komplexní službu žákům, jejich rodičům a pedagogům, která vychází ze standardních činností vymezených ve vyhlášce č. 72/2005 Sb., o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních.

Školní psycholog zajišťuje tyto činnosti:

Diagnostika a depistáž:

  • spolupráce při zápisu do 1. ročníku základního vzdělávání

  • depistáž specifických poruch učení v základních a středních školách

  • diagnostika při výukových a výchovných problémech žáků

  • depistáž a diagnostika nadaných dětí

  • zjišťování sociálního klimatu ve třídě

  • screening, ankety, dotazníky ve škole.

Konzultační, poradenské a intervenční práce:

  • péče o integrované žáky (pomoc při sestavování individuálního vzdělávacího plánu, vedení)

  • individuální případová práce se žáky v osobních problémech (konzultace, vedení)

  • krizová intervence a zpracování krize pro žáky, pedagogické pracovníky a zákonné zástupce

  • prevence školního neúspěchu žáků (náprava, vedení, apod.)

  • kariérové poradenství u žáků

  • techniky a hygiena učení (pro žáky)

  • skupinová a komunitní práce s žáky

  • koordinace preventivní práce ve třídě, programů pro třídy apod.

  • podpora spolupráce třídy a třídního učitele

  • individuální konzultace pro pedagogické pracovníky v oblasti výchovy a vzdělávání

  • konzultace se zákonnými zástupci při výukových a výchovných problémech dětí

  • pomoc při řešení multikulturní problematiky ve školním prostředí

Metodická práce a vzdělávací činnost:

  • participace na přípravě programu zápisu do 1. ročníku základního vzdělávání

  • metodická pomoc třídním učitelům

  • pracovní semináře pro pedagogické pracovníky (konzultace a metodické vedení)

  • účast na pracovních poradách školy

  • koordinace poradenských služeb poskytovaných ve škole (výchovný poradce, školní metodik prevence, třídní učitelé)

  • koordinace poradenských služeb mimo školu a spolupráce se školskými poradenskými zařízeními, zdravotnickými a dalšími zařízeními

  • metodické intervence z psychodidaktiky pro učitele, včetně podpory při tvorbě školního vzdělávacího programu

  • besedy a osvěta (zákonným zástupcům)

  • prezentační a informační činnost

  • participace na přípravě přijímacího řízení ke vzdělávání ve střední škole.

Školní metodik prevence

Školní metodik prevence: Mgr. et Mgr. Stanislava Marešová

Konzultační doba:

Kontakt: tel.: 583 214 153, e-mail: maresova@schola-viva.cz

Konzultační hodiny:

  • pondělí – 10.15 hod. – 11.00 hod.

  • úterý – 9.10 hod. – 9.55 hod.

  • kdykoliv po domluvě ŠMP

Metodik prevence působí na škole jako poskytovatel poradenských služeb spolu s výchovným poradcem.

Náplň práce školního metodika prevence: školní metodik prevence vykonává činnosti metodické, koordinační, informační a poradenské. O těchto činnostech vede písemnou dokumentaci.

  1. Metodické a koordinační činnosti

  • kontrola tvorby a kontrola realizace preventivního programu školy

  • koordinace a participace na realizaci aktivit školy zaměřených na prevenci záškoláctví, závislostí, násilí, vandalismu, sexuálního zneužívání, zneužívání sektami, prekriminálního
    a kriminálního chování, rizikových projevů sebepoškozování a dalších sociálně patologických jevů

  • metodické vedení činnosti pedagogických pracovníků školy v oblasti prevence sociálně patologických jevů (vyhledávání problémových projevů chování, preventivní práce s třídními kolektivy apod.)

  • koordinace vzdělávání pedagogických pracovníků školy v oblasti prevence sociálně patologických jevů

  • koordinace přípravy a realizace aktivit zaměřených na zapojování multikulturních prvků do vzdělávacího procesu a na integraci žáků/cizinců, prioritou v rámci tohoto procesu je prevence rasizmu, xenofobie a dalších jevů, které souvisí s otázkou přijímání kulturní
    a etnické odlišnosti

  • koordinace spolupráce školy s orgány státní správy a samosprávy, které mají v kompetenci problematiku prevence sociálně patologických jevů, s metodikem preventivních aktivit
    v poradně a s odbornými pracovišti (poradenskými, terapeutickými, preventivními, krizovými a dalšími zařízeními a institucemi), které působí v oblasti prevence sociálně patologických jevů

  • kontaktování odpovídajícího odborného pracoviště a participace na intervenci a následné péči v případě akutního výskytu sociálně patologických jevů

  • shromažďování odborných zpráv a informací o žácích v poradenské péči specializovaných poradenských zařízení v rámci prevence sociálně patologických jevů v souladu s předpisy
    o ochraně osobních údajů

  • vedení písemných záznamů umožňujících doložit rozsah a obsah činnosti školního metodika prevence, navržená a realizovaná opatření. 2. Informační činnosti

  • zajišťování a předávání odborných informací o problematice sociálně patologických jevů,
    o nabídkách programů a projektů, o metodách a formách specifické primární prevence pedagogickým pracovníkům školy

  • prezentace výsledků preventivní práce školy, získávání nových odborných informací
    a zkušeností

  • vedení a průběžné aktualizování databáze spolupracovníků školy pro oblast prevence sociálně patologických jevů (orgány státní správy a samosprávy, střediska výchovné péče, poradny, zdravotnická zařízení, Policie ČR, orgány sociální péče, nestátní organizace působící v oblasti prevence, centra krizové intervence a další zařízení, instituce a jednotliví odborníci). 3. Poradenské činnosti

  • vyhledávání a orientační šetření žáků s rizikem či projevy sociálně patologického chování, poskytování poradenských služeb těmto žákům a jejich zákonným zástupcům, případně zajišťování péče odpovídajícího odborného pracoviště (ve spolupráci s třídními učiteli)

  • spolupráce s třídními učiteli při zachycování varovných signálů spojených s možností rozvoje sociálně patologických jevů u jednotlivých žáků a tříd a participace na sledování úrovně rizikových faktorů, které jsou významné pro rozvoj sociálně patologických jevů ve škole

  • příprava podmínek pro integraci žáků se specifickými poruchami chování ve škole
    a koordinace poskytování poradenských a preventivních služeb těmto žákům školou
    a specializovanými školskými zařízením