Školní poradenské pracoviště
Školní poradenské pracoviště (dále ŠPP) poskytuje poradenské a konzultační služby žákům, jejich zákonným zástupcům a pedagogům v souladu s §7 Vyhlášky č. 72/2005 Sb. ve znění pozdějších předpisů. K hlavním cílům ŠPP patří iniciace aktivit vedoucích k vylepšení sociálního klimatu školy – posílení pozitivních vztahů mezi všemi subjekty školy, rozšíření oblastí primární prevence
a zkvalitnění péče o děti se speciálními vzdělávacími potřebami.
Činnost Školního poradenského pracoviště představuje komplexní poradenskou službu žákům, jejich zákonným zástupcům a pedagogům.
Školní poradenské pracoviště zřizuje ředitel školy.
V ŠPP působí výchovný poradce, školní psycholog a školní metodik prevence.
Standardní činnosti ŠPP
úvodní poradenská konzultace dítěti, které pracovníka ŠPP samo vyhledá
včasná intervenci při aktuálních problémech u jednotlivých žáků a třídních kolektivů nebo členů pedagogického sboru
poskytnutí krizové intervence dítěti, které se octne v psychicky mimořádně náročné situaci
spolupráce s učiteli při vyhledávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků mimořádně nadaných
evidence zpráv z pedagogicko-psychologických a jiných vyšetření
práce s třídními kolektivy (diagnostika vztahů-třídní klima, školní klima, rozvoj spolupráce
a komunikace, posílení pozitivních vztahů, rozvíjení osobnosti a sociálních dovedností)
anonymní anketní šetření a průzkumy ve škole
zavádění aktuálních opatření vedoucích k posílení pozitivní atmosféry ve škole
vytvoření a dodržení dlouhodobé strategie poskytování účinných primárně preventivních programů pro žáky
aktivní účast při tvorbě školního vzdělávacího programu
zajištění fungující koncepce kariérového poradenství
tvorba individuálních vzdělávacích plánů
vedení individuálních výchovných plánů
dlouhodobá péče o žáky ohrožené školním neúspěchem
prohlubování spolupráce a komunikaci mezi školu a rodiči
spolupráce s dalšími subjekty: OSPOD, SVP Dobrá vyhlídka, PPP Šumperk, Policie ČR.
Cíle poradenského pracoviště
budování vyšší úrovně sociálního klima školy
vylepšení sociálního klima jednotlivých tříd
vytvoření předpokladů pro dlouhodobé snižování školního neúspěchu žáků
snižování výskytu rizikového chování žáků
zajištění bezpečného prostředí pro žáky, pedagogy i zákonné zástupce
profesionální metodická podpora pedagogů
Personální zajištění
Výchovný poradce Mgr. Miroslav Haltmar, MBA, MSc.
Tel.: 583214153
e-mail: haltmar@schola-viva.cz
Konzultační hodiny: čtvrtek 13.00 – 14.00 hod., kdykoli po domluvě
Činnost výchovného poradce:
Výchovný poradce zajišťuje komplexní službu žákům, jejich rodičům a pedagogům, která vychází ze standardních činností vymezených ve vyhlášce č. 72/2005 Sb., o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních.
1. Poradenské činnosti VP
a) Kariérové poradenství a poradenská pomoc při rozhodování o další vzdělávací a profesní cestě
žáků, tj. zejména:
koordinace mezi hlavními oblastmi kariérového poradenství – kariérovým vzděláváním
a diagnosticko-poradenskými činnosti zaměřenými k volbě vzdělávací cesty žáka
základní skupinová šetření k volbě povolání, administraci, zpracování a interpretaci zájmových dotazníků v rámci vlastní odborné kompetence a analýzy preferencí v oblasti volby povolání žáků
individuální šetření k volbě povolání a individuální poradenství v této oblasti (ve spolupráci
s třídním učitelem)
poradenství zákonným zástupcům s ohledem na očekávání a předpoklady žáků (ve spolupráci s třídním učitelem)
spolupráce se školskými poradenskými zařízeními (pedagogicko-psychologická poradna, speciálně pedagogické centrum) a středisky výchovné péče při zajišťování poradenských služeb přesahujících kompetence školy
zajišťování skupinových návštěv žáků školy v informačních poradenských střediscích, úřadů práce a poskytování informací žákům a zákonným zástupcům o možnosti individuálního využití informačních služeb těchto středisek
b, Vyhledávání a orientační šetření žáků, jejichž vývoj a vzdělávání vyžadují zvláštní pozornost
a příprava návrhů na další péči o tyto žáky
c, Zajišťování nebo zprostředkování diagnostiky speciálních vzdělávacích potřeb (vstupní a průběžné) a intervenčních činností pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami.
d, Příprava podmínek pro integraci žáků se zdravotním postižením ve škole, koordinace poskytování poradenských služeb těmto žákům školou a školskými poradenskými zařízeními a koordinace vzdělávacích opatření u těchto žáků.
e, Poskytování služeb kariérového poradenství žákům/cizincům se zřetelem k jejich speciálním vzdělávacím potřebám.
2. Metodické a informační činnosti VP
zprostředkování nových metod pedagogické diagnostiky a intervence
metodická pomoc pedagogickým pracovníkům školy v otázkách kariérového rozhodování
žáků, integrace, individuálních vzdělávacích plánů, práce s nadanými žáky
předávání odborných informací z oblasti kariérového poradenství a péče o žáky se speciálními vzdělávacími potřebami pedagogickým pracovníkům školy
poskytování informací o činnosti školy, školských a dalších poradenských zařízeních v regionu, o jejich zaměření, kompetencích a o možnostech využívání jejich služeb žákům a jejich zákonným zástupcům
shromažďování odborných zpráv a informací o žácích v poradenské péči dalších poradenských zařízení a jejich zajištění v souladu s předpisy o ochraně osobních údajů. – Vedení písemných záznamů umožňujících doložit rozsah a obsah činnosti výchovného poradce, navržená a realizovaná opatření.
Školní psycholog
Školní psycholog: Mgr. Daniel Rýznar
Konzultační doba: středa 13.30 – 14.30 hod., kdykoli po domluvě
Konzultační doba pro pedagogické pracovníky: středa, čtvrtek, pátek: 7.00 – 15.30 hod.
Kontakt: tel.: 602 143 351,email: ryznar@schola-viva.cz
Školní psycholog zajišťuje komplexní službu žákům, jejich rodičům a pedagogům, která vychází ze standardních činností vymezených ve vyhlášce č. 72/2005 Sb., o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních.
Školní psycholog zajišťuje tyto činnosti:
Diagnostika a depistáž:
spolupráce při zápisu do 1. ročníku základního vzdělávání
depistáž specifických poruch učení v základních a středních školách
diagnostika při výukových a výchovných problémech žáků
depistáž a diagnostika nadaných dětí
zjišťování sociálního klimatu ve třídě
screening, ankety, dotazníky ve škole.
Konzultační, poradenské a intervenční práce:
péče o integrované žáky (pomoc při sestavování individuálního vzdělávacího plánu, vedení)
individuální případová práce se žáky v osobních problémech (konzultace, vedení)
krizová intervence a zpracování krize pro žáky, pedagogické pracovníky a zákonné zástupce
prevence školního neúspěchu žáků (náprava, vedení, apod.)
kariérové poradenství u žáků
techniky a hygiena učení (pro žáky)
skupinová a komunitní práce s žáky
koordinace preventivní práce ve třídě, programů pro třídy apod.
podpora spolupráce třídy a třídního učitele
individuální konzultace pro pedagogické pracovníky v oblasti výchovy a vzdělávání
konzultace se zákonnými zástupci při výukových a výchovných problémech dětí
pomoc při řešení multikulturní problematiky ve školním prostředí
Metodická práce a vzdělávací činnost:
participace na přípravě programu zápisu do 1. ročníku základního vzdělávání
metodická pomoc třídním učitelům
pracovní semináře pro pedagogické pracovníky (konzultace a metodické vedení)
účast na pracovních poradách školy
koordinace poradenských služeb poskytovaných ve škole (výchovný poradce, školní metodik prevence, třídní učitelé)
koordinace poradenských služeb mimo školu a spolupráce se školskými poradenskými zařízeními, zdravotnickými a dalšími zařízeními
metodické intervence z psychodidaktiky pro učitele, včetně podpory při tvorbě školního vzdělávacího programu
besedy a osvěta (zákonným zástupcům)
prezentační a informační činnost
participace na přípravě přijímacího řízení ke vzdělávání ve střední škole.
Školní metodik prevence
Školní metodik prevence: Mgr. Viola Davidová
Konzultační doba: čtvrtek 8.15 – 9.55 hod., kdykoli po domluvě
Kontakt: tel.: 583 214 153, e-mail: davidova@schola-viva.cz
Konzultační hodiny:
kdykoliv po domluvě ŠMP
Metodik prevence působí na škole jako poskytovatel poradenských služeb spolu s výchovným poradcem.
Náplň práce školního metodika prevence: školní metodik prevence vykonává činnosti metodické, koordinační, informační a poradenské. O těchto činnostech vede písemnou dokumentaci.
Metodické a koordinační činnosti
kontrola tvorby a kontrola realizace preventivního programu školy
koordinace a participace na realizaci aktivit školy zaměřených na prevenci záškoláctví, závislostí, násilí, vandalismu, sexuálního zneužívání, zneužívání sektami, prekriminálního
a kriminálního chování, rizikových projevů sebepoškozování a dalších sociálně patologických jevů
metodické vedení činnosti pedagogických pracovníků školy v oblasti prevence sociálně patologických jevů (vyhledávání problémových projevů chování, preventivní práce s třídními kolektivy apod.)
koordinace vzdělávání pedagogických pracovníků školy v oblasti prevence sociálně patologických jevů
koordinace přípravy a realizace aktivit zaměřených na zapojování multikulturních prvků do vzdělávacího procesu a na integraci žáků/cizinců, prioritou v rámci tohoto procesu je prevence rasismu, xenofobie a dalších jevů, které souvisí s otázkou přijímání kulturní
a etnické odlišnosti
koordinace spolupráce školy s orgány státní správy a samosprávy, které mají v kompetenci problematiku prevence sociálně patologických jevů, s metodikem preventivních aktivit
v poradně a s odbornými pracovišti (poradenskými, terapeutickými, preventivními, krizovými a dalšími zařízeními a institucemi), které působí v oblasti prevence sociálně patologických jevů
kontaktování odpovídajícího odborného pracoviště a participace na intervenci a následné péči v případě akutního výskytu sociálně patologických jevů
shromažďování odborných zpráv a informací o žácích v poradenské péči specializovaných poradenských zařízení v rámci prevence sociálně patologických jevů v souladu s předpisy
o ochraně osobních údajů
vedení písemných záznamů umožňujících doložit rozsah a obsah činnosti školního metodika prevence, navržená a realizovaná opatření.
2. Informační činnosti
zajišťování a předávání odborných informací o problematice sociálně patologických jevů,
o nabídkách programů a projektů, o metodách a formách specifické primární prevence pedagogickým pracovníkům školy
prezentace výsledků preventivní práce školy, získávání nových odborných informací
a zkušeností
vedení a průběžné aktualizování databáze spolupracovníků školy pro oblast prevence sociálně patologických jevů (orgány státní správy a samosprávy, střediska výchovné péče, poradny, zdravotnická zařízení, Policie ČR, orgány sociální péče, nestátní organizace působící v oblasti prevence, centra krizové intervence a další zařízení, instituce a jednotliví odborníci).
3. Poradenské činnosti
vyhledávání a orientační šetření žáků s rizikem či projevy sociálně patologického chování, poskytování poradenských služeb těmto žákům a jejich zákonným zástupcům, případně zajišťování péče odpovídajícího odborného pracoviště (ve spolupráci s třídními učiteli)
spolupráce s třídními učiteli při zachycování varovných signálů spojených s možností rozvoje sociálně patologických jevů u jednotlivých žáků a tříd a participace na sledování úrovně rizikových faktorů, které jsou významné pro rozvoj sociálně patologických jevů ve škole
příprava podmínek pro integraci žáků se specifickými poruchami chování ve škole
a koordinace poskytování poradenských a preventivních služeb těmto žákům školou
a specializovanými školskými zařízeními