Speciálně pedagogická intervence
Do systému výchovy a vzdělávání na naší škole jsou jako nadstandardní prvky začleněny různé druhy speciálně pedagogických intervencí. Speciálně pedagogické intervence mají za cíl posilovat kompenzační mechanismy k vyrovnání handicapů, posilovat schopnosti a dovednosti a podporovat schopnost zvládnutí školní výuky. Do pedagogických intervencí jsou zařazováni žáci dle stupně podpůrných opatření, aktuální potřeby a doporučení vedoucí speciálně pedagogické sekce a vyučujících.
Speciálně pedagogická logopedická intervence je hlavní a stěžejní prvek v našem školním vzdělávacím programu. Spadá svým zaměřením do rámce komunikačních dovedností, jejichž rozvoj je zdůrazňován v každém z výukových předmětů. Jejich úspěšné zvládnutí a osvojení je základním předpokladem celkového rozvoje osobnosti žáka. Cílem je umožnit žákům v co možná nejvyšší míře si tyto dovednosti osvojit. V úzké součinnosti s rodiči dětí maximálně působit na rozvoj a zdokonalování řečových dovedností, podporovat všechny směry komunikace v rodině i ve škole.
Logopedická péče probíhá převážně individuální formou, v mateřské škole a nižších třídách základní školy i formou kolektivních logopedických chvilek.
Do logopedické péče jsou zařazeni žáci s narušenou komunikační schopností, která se projevuje v oblasti:
a/ formální stránky řeči – poruchy výslovnosti např. koktavost, brebtavost, patlavost, huhňavost, atd.
b/ obsahové a expresivní stránky řeči – mutismus, afázie, dysfázie, dysartrie, atd.
Před zařazením do ILP projdou všichni žáci logopedickou diagnostikou, způsob terapie je pak určen závažností diagnózy. O vyřazení ze systému ILP rozhodne školní logoped.
Cílem je umožnit žákům v co možná nejvyšší míře osvojit si dovednosti čtení a psaní, zajistit kompenzačními mechanismy a dostatečné vyrovnání handicapů. Osvojení těchto dovedností je předpokladem dalšího vzdělávání a základním předpokladem celkového rozvoje osobnosti žáka.
Speciální pedagogická intervence poruch učení probíhá nejčastěji individuální, méně často skupinovou formou. Speciální pedagog vykonávající intervenci specifických poruch učení velmi blízce spolupracuje s poradenským zařízením, třídní učitelkou, rodiči a dalšími vyučujícími, konzultuje s nimi postupy, nápravné metody a výsledky.
Do péče jsou zařazování žáci s diagnózou specifické poruchy učení:
Ergoterapeutická péče je vedena formou individuálních lekcí, které jsou sestavovány s ohledem na návaznost pro děti předškolního a mladšího školního věku i žáky prvního a druhého stupně s pohybovým handicapem.
Do ergoterapeutické péče jsou zařazováni žáci s narušenými pohybovými a smyslovými schopnostmi a dovednostmi, které se projevují v oblasti:
hrubé motoriky (pohyby ve velkých kloubních exkurzích – plazení, lezení, chůze, stoj, koordinace pohybů, orientace v prostoru, apod.)
jemné motoriky (pohyby rukou – psaní, sebeobslužné činnosti, poruchy hmatového vnímání a citlivosti, apod.)
Ergoterapeutická péče probíhá především individuální formou, v mateřské škole jedná o kolektivní formu nácviku grafomotorických obtíží.
Skupinová hudebně terapeutická intervence je směřována pro děti předškolního, mladšího školního věku i žáky druhého stupně školy.
Do hodin hudebně-terapeutické péče jsou zařazování žáci s poruchami učení a chování projevující se:
neschopností se učit
neschopností navazovat uspokojivé sociální vztahy s vrstevníky a učiteli
nepřiměřeným chováním a emotivními reakcemi v běžných podmínkách
celkovým výrazným pocitem neštěstí nebo deprese
tendencemi vyvolávat somatické symptomy jako je bolest, strach a to ve spojení se školními problémy.
Cílem je dosažení určité změny, integrace a rozvoje osobnosti žáka po stránce sebepoznání a porozumění druhým, po stránce rozpoznávání a vhodného vyjadřování vlastních citů a záměrů, po stránce rozvíjení vlastních dovedností a jejich uplatnění při dosahování svých cílů, po stránce vytváření realistických a dostatečně otevřených vztahů k sobě a druhým lidem.
Hudebně terapeutická péče probíhá skupinovou formou o počtu 6-7 žáků, nepravidelně v dopoledním rozvrhu třídy.
Skupinová péče zaměřující se na rozvoj hrubé, ale především jemné motoriky je směřována pro děti předškolního, mladšího školního věku i žáky druhého stupně naší školy.
Do hodin speciálně pedagogické intervence keramika jsou zařazováni žáci s poruchami učení a chování, tělesným handicapem, projevující se:
neschopností se učit
neschopností získat základní prvky dovedností týkající se správných tvarů písmen
nepřiměřeným chováním a emotivními reakcemi v běžných podmínkách
celkovým výrazným pocitem neúspěchu
tendencemi vyvolávat somatické symptomy jako bolest, strach a to ve spojení se školními problémy
Cílem je dosažení rozvoje osobnosti žáka po stránce sebepoznání, po stránce rozvíjení vlastních dovedností a jejich uplatnění při dosahování svých cílů. Keramika probíhá skupinovou formou, nepravidelně v dopoledním rozvrhu třídy.